27 Kasım 2007 Salı

Stratejik Düşünme Beceri Geliştirme Strateji Oyunları

Gelecek bilimci Alvin Toffler, “Hızla meydana gelen değişimler karşısında iş dünyasında stratejik planlamanın gereksizleştiğine ve önemli olanın esneklik olduğuna dair tuhaf bir düşünce oluştu. Ama unutulmamalı ki kendi stratejisini geliştirmeyen, başka birinin stratejisinin bir parçası haline gelecektir” diyor.Eğer kendinize ait bir strateji geliştiremiyorsanız, başka birine ait bir stratejinin parçasısınız demektir. Eğer stratejiniz sadece geçmişe dayanıyor ve gelecek senaryolarına ve “ticari şoklara” yer vermiyorsa, o strateji sizi piyasadaki değişim, tehdit ve sorunlara karşı hazırlamıyor demektir.Geçtiğimiz günlerde MCT tarafından düzenlenen Stratejist Zirvesi’nde “Şirket Savaş Oyunları” başlıklı bir konuşma yapan Booz Allen Hamilton Başkan Yardımcısı Andreas Rueter “Stratejik planlama veya senaryo simülasyon, planlama gibi klasik strateji geliştirme yöntemleri, büyük ölçüde süreksizliklerin söz konusu olduğu bir çağda, ticari modellerde hızlı ve güçlü değişikliklerin yaşandığı sektörlerde artık sınırlarını zorluyor” diyor. Rueter’in çeşitli şirketlerde uygulamakta olduğu savaş oyunları, yeni bir şey değil. Endüstri dünyasında, telekomünikasyon sektöründe liberalleşme veya kamu hizmetlerinde deregülasyon gibi büyük değişiklik ve belirsizliklerin yaşandığı alanlarda ve coğrafyalarda kurum veya birim stratejilerinin geliştirilmesine yardımcı olan bir strateji aracı haline geldi.
Pazarla başa çıkmakta zorlanabilirsiniz
CEO’ların yaptığı en büyük hatanın strateji yaratmak yerine birilerinin peşinde koşturmak olduğunu belirten Rueter, sürekli bir şeylerin peşinden koşan CEO’ların strateji yaratmaya, bunu test etmeye ve pazarda lider olmaya zaman bulamadıklarını söylüyor.Avrupa’da CEO’ların dönüşüm hızının ABD’den daha düşük olduğunu belirten Rueter, 2 bin 500 şirketi inceleyerek yaptıkları bir araştırmanın sonuçlarına dayanarak bunun nedenlerini şöyle açıklıyor: “Bazılarında şirket ve endüstri ile ilgili spesifik faktörler var. Araştırmaya katılanlardan bazıları ise ‘strateji geliştirmeye o kadar az zamanımız kalıyordu ki rekabette bir adım geride kalıyorduk’ diyorlardı.”London Business School tarafından yapılan bir araştırma ise, şirketlerin strateji geliştirmeye her ay yaklaşık bir saat ayırdıklarını bazılarında ise hiç vakit ayrılmadığını ortaya koyuyor.Siz strateji geliştirme konusuna ne kadar zaman ayırıyor, değişiklikleri, olası riskleri ne kadar göz önünde bulunduruyorsunuz? Strateji nerede belirleniyor, nerede harekete geçiriliyor? Şirkete yayılıyor mu, çalışanlar stratejiden faydalanarak günlük faaliyetlerini hayata geçirebiliyorlar mı?“Strateji, sadece geçmişe yönelikse, gelecekteki senaryoları, şokları dikkate almazsa pazarla başa çıkmakta zorlanabilirsiniz” diyen Rueter, firmaların yaptığı en büyük hatanın öngörülü hareket etmemek olduğunu ifade ediyor.
Nasıl oynanıyor?
Rueter’e göre rakibin hareketlerini dikkate alarak, olası stratejiler üretmek çok önemli. Her şirketin farklı bir senaryosu var ve bunların da adapte edilmesi gerekiyor. Stratejik düşünme egzersizleri çok önemli. Bu egzersizlere harcadığınız çaba ve oyunun ne kadar uzun olduğu önemli değil. Önemli olan herkesin bu oyuna katılması CEO, “çalışanlarım oynasın bana sonuçları bildirsin” dememeli ve oyuna bizzat katılmalı. Bir savaş senaryosuna belirli sayıda üst düzey yöneticinizi katarak farklı gruplar oluşturuyorsunuz. Şirket, rakip, piyasa ve kontrol ekibi kuruyorsunuz. Rakipler, piyasaya sürekli yeni ürün ve hizmetler sunuyorlar. Bunların sundukları ürünleri piyasa takımı inceliyor. Rakip, strateji oluşturduğunda şirket de ona karşı strateji hazırlıyor. Kontrol ekibi, bazen dış şokları devreye sokuyor. Gazetede şirketle ilgili çıkan haberleri ya da farklı ekonomik ve siyasal durumları gündeme getirebiliyor ve ortaya çıkan mali sonuçları değerlendiriyor. Toplam iki-üç gün süren savaş oyunlarının başarılı olması için, çok iyi hazırlanmak gerekiyor. Hazırlık takımının sektördeki olası senaryolara hazırlanması şart. Bu tür bir oyunun stratejistleri belli verileri biriktiriyorlar ve sektörde ne olup bittiğini yakından analiz ediyorlar. Yaklaşık üç dört ay boyunca bu oyun hazırlanıyor ve veri tabanları kullanılarak oynanıyor.
Savaş oyunlarının faydaları Bir stratejik planı test etmenizi sağlayacak ve gelişim için başlangıç noktası bulmanıza yardımcı olacak savaş oyunlarının faydaları şunlar: • Stratejinizin zayıf noktalarını tespit edebilirsiniz. • Daha önce değerlendirmemiş olduğunuz konuları farketmenizi sağlar. Olaylara yeni bir bakış açısı ile bakabilirsiniz.• Rakiplerin olası hareketlerinin daha iyi anlaşılmasını sağlar.• Beklenmedik olaylara karşı hazırlanmanızı sağlar.• Stratejik plana güven duyulmasını sağlayabilirsiniz.• Risklerin azaltılmasını sağlar.• İleride yapılacak stratejik planlara katılımı artırır.
------------------------------------------------------------------------------------------------
"İş savaşları" oyunu
“İş Savaşları”, yöneticilere rekabet ve kişisel zekalarını çalışmalarına eklemek için yapılan bir çeşit oyun. Bu simülasyon ile firmalar sorunlarına yaratıcı çözümler buluyor, yöneticilere alacağı kararlar ve sunacakları vaatler için kılavuzluk yapıyorlar. Simülasyon, özel şirketlerde ya da devlette kıdemli çalışanların özellikle yapılmış hücumlara, kazalara, doğal afetlere ve krizlere dikkatli bir şekilde karşı koymayı öğretiyor. Amaç, şirketin herhangi bir engele karşı dimdik ayakta durmasını sağlamak! İş savaşlarında belirgin üç terim bulunuyor: Simülasyon, yarışma ve pazar yeri...Simülasyon: Tüm savaşlar, iş savaşları da dahil olmak üzere oyuna verilen isim. Bu oyunlar firmaların çalışanlarının fikirlerini, yeni yöntemleri gerçek hayatta uygulamadan önce deneme tahtası olarak kullanılıyor. Hem riski azaltıyor, hem de savaşlarla birlikte hiç akla gelmeyen detaylar ortaya çıkıyor.

1 yorum:

Satoshi dedi ki...

Fikir ve düşünce geliştirme ile ilgili sitemizi ziyaret eder misiniz?

https://sayisaloyunlar.blogspot.com/

Teşekkürler.